איך תסייעו לפרויקט הנדל"ן שלכם? – גישור ובוררות כחלופה לבתי המשפט
לאחר תקופת הקורונה שפרצה לחיינו לפני 3 שנים ועדיין לא לגמרי מאחורינו, העומס על בתי המשפט שעוד קודם לכן היה גדול, התעצם אף יותר. הסיבה לכך היא שמהלך תקופת הקורונה נפרצו כמעט כל החוזים, ששימשו עסקים רבים, שהרי תוך כדי הסגרים וההגבלות, השתבשה פעילותם הרגילה של העסקים.
בתקופה הקשה שחלפה מרבית העסקים טרם פנו לבתי המשפט, אבל כעת, הנפגעים כבר מגיעים לבתי המשפט. מערכת המשפט הישראלית, ממילא מהעמוסות במדינות ה OECD – מתמודדת עם עומס הפניות שהגיעו פוסט הקורונה והמצב אינו מלבב. כך בעת משבר בפרויקטים בנדל"ן, אשר בהם רכיב הזמן מהווה אלמנט כלכלי שווה ערך, עיכוב הפרויקט עלול לפגוע אקוטית בכדאיותו ולפיכך בית המשפט אינו הפתרון האידיאלי לסיום סכסוכים.
גם המחוקק מודע לכך, ולכן הוועדה המיוחדת שהקים משרד המשפטים, בראשותו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו“ד קמיניץ, המליצה להימנע מהגעה לבתי המשפט ולהעדיף גישורים ובוררויות. הגעה לפשרה אכן מקצרת משמעותית את הזמן הדרוש לפתור סכסוכים.
איך נמנעים מלהגיע לבתי המשפט ומקצרים משמעותית את הזמן לפתרון מחלוקת?
משרד המשפטים ממליץ חד משמעית לעבור להליכים אלטרנטיביים לבתי המשפט: גישור ובוררות כהליכים יעילים, יצירתיים, מהירים ודיסקרטיים לפתרון סכסוכים. יתרה מכך, ממילא במסגרת הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי, מחויבים כיום צדדים לסכסוך למצות פתרון, באמצעות גישור ובוררות.
הכללת סעיף גישור ובוררות מוסכם וברור, כבר בשלב החוזי, מעניקה שליטה על דרך פתרון הסכסוך, ומונעת את הבאת ההחלטה בדבר הסכסוך למזכירות בית המשפט או לשופט בדיון מקדמי.
בין היתרונות המשמעותיים בהליך גישור ובוררות בנדל"ן, לעומת ההגעה לבתי המשפט, ניתן לציין, כך:
1. חסכון עצום בזמן ובכסף – הליכי הגישור והבוררות מהירים ומסתיימים ביעילות רבה.
2. אתם קובעים את חוקי המשחק – אתם אלו שקובעים כיצד יתנהל הסכסוך ועל פי אלו כללים. הדבר מגדיל כמובן את הסיכוי לפתרון יעיל של הסכסוך.
3. דיסקרטיות – אף צד אינו מעוניין ”לכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ“. הן בגישור והן בבוררות זוכים הצדדים לחיסיון מלא של כל ההליך, בניגוד לקרבות בבתי המשפט, שמככבים למחרת בכותרות העיתונים.
4. זהות המגשר או הבורר – בגישור או בוררות, הצדדים בוחרים את זהות המגשר או הבורר ומראש יכולים לבחור את בעל הידע והניסיון בתחום הנדל"ן ובכך לייעל משמעותית את ההליך ולחסוך בהוצאות עבור מומחים למיניהם.